kompletný sortiment pneumatík

Infolinka:

Po-Pia 9:00-16:00

Infolinka: 0944 768 685
E-mail: info@pneueu.sk
Košík: 0,00 €

Z technických príčin je prijímanie nových objednávok dočasne pozastavené. Spustenie predpokladáme od 01.04.2019.

Úvodarchív noviniek → Nové štítky - popis

Nové štítky - popis

Pridané: 28.06.2013

Pri výbere pneumatiky sledujte nové štítky

 

 

Ak kupujete túto sezónu nové letné pneumatiky, môžete sa o ich vlastnostiach informovať pomocou nových štítkov. Toto značenie pneumatík je povinné od novembra minulého roka.

Pneumatika
Nové štítky nalepené na behúni informujú o valivom odpore pneumatiky, priľnavosti na mokrom povrchu a o hlučnosti.
Autor: Lanxess

Nejde o označovanie rozmeru, rýchlostného indexu či nosnosti. To všetko ostáva po starom. Nové štítky nalepené na behúni nás informujú o troch hlavných užívateľských vlastnostiach. O valivom odpore pneumatiky, teda o jej vplyve na spotrebu paliva, priľnavosti na mokrom povrchu, teda o jej bezpečnosti za mokra, a o hlučnosti, teda o komforte jazdy.

Označenie je veľmi prehľadné, keďže využíva rovnaký systém ako značenie energetickej náročnosti elektrospotrebičov. Známkou „A“ budú označené pneumatiky s najnižším valivým odporom a známkou "G“ tie, ktoré zvyšujú spotrebu najviac. Podobne je to pri hodnotení bezpečnosti za mokra. Stupnica siaha od „A“ po "F“. Trieda "G“ sa nepoužíva. Hlučnosť pneumatiky bude vyjadrená v decibeloch a graficky znázornená jednou, dvoma alebo troma zvukovými vlnami. Čím je ich menej, tým je pneumatika tichšia.

Zákazníci tak majú možnosť vybrať si plášť, ktorý najlepšie vyhovuje ich prioritám. Napríklad komfortu, bezpečnosti alebo ekonomike prevádzky. Doteraz boli tieto vlastnosti de facto anonymné. Dopátrať k nim sa dalo len na základe výsledkov nezávislých testov, aké uskutočňuje pravidelne napríklad nemecký autoklub ADAC. Od novembra však musia všetci výrobcovia testovať plášte podľa jednotnej európskej metodiky a výsledky zverejniť na štítku.

Cieľom tohto európskeho nariadenia je zvýšiť kvalitu troch sledovaných výkonnostných charakteristík. Preto nie je od 1. 11. 2012 možné homologovať nové pneumatiky triedy G z hľadiska valivého odporu a triedy F z hľadiska brzdných vlastností na mokrom povrchu. Ich predaj bude od 1. 11. 2014 zakázaný.

Zdá sa, že nové značenie motivuje výrobcov k rýchlemu napredovaniu vývoja a k zlepšovaniu vlastností pneumatík. Ukázalo sa to už v tohtoročných testoch letných plášťov, ktoré uskutočnil nemecký ADAC. Ten konštatoval, že došlo k výraznému zlepšeniu výkonov pneumatík najmä na mokrej vozovke.

O čom vypovedá štítok na pneumatike

O palivovej účinnosti (spotrebe paliva): valivý odpor má na celkovej spotrebe vozidla až 20 % podiel. Jeho zníženie znamená nielen zníženie nákladov na prevádzku vozidla, ale aj zníženie produkcie emisií CO2. Rozdiel medzi každou kategóriou predstavuje úsporu spotreby paliva o 0,1 – 0,15 l/100 km pri vozidle s priemernou spotrebou 6,6 l/100 km. Medzi kategóriami A a G je to až pol litra. Pri najazdení 15 000 km ročne môžeme takto ušetriť až 80 litrov pohonných hmôt.

Známka Valivý odpor (vzťah k spotrebe paliva)
A –0,30 až 0,40 l/100 km (zlepšenie)
B –0,20 až 0,30l/100 km (zlepšenie)
C –0,10 až 0,15l/100 km (zlepšenie)
D referenčná kvalita (0) základná kvalita (0)
E +0,10 až 0,15l/100 km (zhoršenie)
F +0,20 až 0,30l/100 km (zhoršenie)
G +0,30 až 0,45l/100 km (zhoršenie)

O priľnavosti na mokrom povrchu: dobrá priľnavosť pneumatiky na mokrej vozovke je najdôležitejšou vlastnosťou z pohľadu bezpečnosti. Vypovedá o schopnosti pneumatiky zabrzdiť automobil na mokrej vozovke. Rozdiel medzi každou kategóriou predstavuje brzdnú dráhu od jednej do dvoch dĺžok vozidla (3 až 6 metrov) pri brzdení z rýchlosti 80 km/h. Rozdiel medzi kategóriou A a F môže byť napríklad viac ako 18 metrov!

Známka Brzdná dráha
A –9 až –18 m (zlepšenie)
B –6 až –12 m (zlepšenie)
C –3 až –6 m (zlepšenie)
D referenčná kvalita (0)
E +3 až +6 m (zhoršenie)
F +6 až +12 m (zhoršenie)
G +9 až +18 m (zhoršenie)

O vonkajšej hlučnosti: Hlučnosť pneumatiky vypovedá nielen o akustickom komforte jazdy, ale aj o zaťažovaní okolia zvukovým smogom. Vonkajší hluk vydávaný pneumatikou sa meria v decibeloch. Tento číselný údaj je zobrazený aj na novom štítku. Okrem toho sú hlukové vlastnosti vyjadrené graficky troma zvukovými vlnami. Čím je ich viac, tým je pneumatika hlučnejšia.

Ako vybrať správnu pneumatiku
1. Rešpektujte požiadavky zo strany výrobcov automobilov. Technický preukaz jasne určuje správny rozmer pneumatiky. Ten by ste mali dodržať.
2. Každý ráfik možno okrem optimálneho rozmeru obuť teoreticky aj pneumatikou o desať milimetrov širšou alebo užšou. Teda rozmer 195 môžete nahradiť napríklad rozmerom 205.
3. Ak túžite po ešte širšom plášti, potrebujete aj širší disk. Musíte však dohliadať, aby sa široká pneumatika pri natáčaní kolies nedotýkala blatníka a iných konštrukčných častí vozidla. Takéto konanie sa však neodporúča.
4. Obvod pneumatiky nesmie byť väčší ani menší. Ak je menší, dochádza síce k lepšej čiastkovej akcelerácii, no na úkor maximálnej rýchlosti a vyššej spotreby. Väčší obvod zas zaťažuje prevodovú sústavu zvýšeným odporom, zhoršuje akceleráciu, predlžuje brzdnú dráhu a zvyšuje opotrebenie bŕzd.
5. Čím je pneumatika širšia a nižšia, tým nižší je jej komfort. Širšia styčná plocha kopíruje z cesty viac nerovností a je aj väčším zdrojom hluku. Výhodou je, že takáto pneumatika výrazne prospieva stabilite pri športovom jazdnom štýle a skracuje brzdnú dráhu.
6. Zohľadniť musíte aj skutočnosť, akú maximálnu rýchlosť dosahuje vaše vozidlo a akú má maximálnu prípustnú hmotnosť. Podľa toho je nevyhnutné vybrať pneumatiku s príslušným rýchlostným a záťažovým indexom.
7. Keďže výrobcovia pneumatík ponúkajú v tom istom rozmere rôzne dezény a konštrukcie, je veľmi dôležité vedieť, čo od pneumatiky očakávate. Pre športovo založených jazdcov je lepšia športovo orientovaná pneumatika, pre vodičov, ktorí ročne najazdia veľký počet kilometrov, zasa plášť s vyšším komfortom a nižším valivým odporom.
8. Pri kúpe pneumatík sa môžete zorientovať aj pomocou výsledkov testov pneumatík niektorej z nezávislých organizácií. Uveďme aspoň nemecký automotoklub ADAC.
9. O vlastnostiach pneumatík vypovedajú aj nové povinné štítky nalepené na ich behúni. Tie pomocou stupnice, podobnej označovaniu energetickej účinnosti elektrospotrebičov, hovoria o bezpečnosti na mokrej vozovke, hlučnosti a valivom odpore pneumatiky.

všetky novinky