Značenie pneu
Ako si správne vybrať pneumatiku
Všetky potrebné údaje sa nachádzajú v technickom preukaze konkrétneho vozidla pod paramentrami :
- rozmer pneumatiky, (napr:155,175,205.....)
- index nosnosti, (napr:79,81,102/100....)
- index rýchlosti, (napr:R,T,H....)
Odporúčame dodržiavať nasledovné zásady:
- pri nákupe pneumatík sa držte odporúčaní výrobcu automobilu - výrobca automobilu väčšinou uvádza viac rozmerov pneumatík v technickom preukaze,
- ak sa rozhodnete pre pneumatiky s väčším alebo menším priemerom ako momentálne používate budete potrebovať aj nové disky,
- v rámci nápravy používajte iba pneumatiky od toho istého výrobcu rovnakého rozmeru, druhu a dezénu,
- pri výbere pneumatík taktiež zohľadnite štýl vašej jazdy a povrch vozovky na ktorej najčastejšie jazdíte.
Pri nedodržaní spomínaných zásad môže dochádzať k zmenenému, neobvyklému správaniu sa vozidla za jazdy.
Ako vyberať dezén - letné pneumatiky
Každý vodič si musí určiť aké su jeho priority pri kúpe pneumatík. Na získanie prehľadu o vlastnostiach jednotlivých modelov pneumatík slúžia testy pneumatík. Tu je niekoľko postrehov:
- pneumatiky so šípovým dezénom, ktoré sú najlepšie na mokrej vozovke nie sú pravdepodobne najtichšie ale bezpečnosť je na vysokej úrovni,
- pneumatiky ktoré vykazujú najmenšie opotrebenie a najdlhšiu životnosť nebudú mať pravdepodobne najkratšiu brzdnú dráhu, budú však tiché a ekonomické,
- pneumatiky s nízkym valivým odporom budú mať dlhú životnosť a priaznivo ovplyvnia spotrebu,
- testy pneumatík sú dobrým vodítkom pri Vašom rozhodovaní a získavaní odborných vedomostí o jednotlivých modeloch pneumatík.
Ako vyberať dezén - zimné pneumatiky
Každý vodič si musí určiť aké su jeho priority pri kúpe zimných pneumatík. Na získanie prehľadu o vlastnostiach jednotlivých modelov zimných pneumatík slúžia testy zimných pneumatík. Tu je niekoľko postrehov:
- ak jazdíte prevážne po dialnici a upravených cestách, pneumatiky s asymetrickým dezénom sú pre Vás správnou voľbou,
- pneumatiky so šípovým dezénom majú lepšie záberové vlastnosti a sú preto dobrou voľbou na menej upravené cesty a hornaté regióny,
- pneumatiky so šípovým, smerovým dezénom sú hlučnejšie ale majú lepšie vlastnosti na zasneženej vozovke,
- ak hľadáte tichú a ekonomickú zimnú pneumatiku, asymetrický dezén je to pravé pre Vás,
- testy zimných pneumatík Vám poskytnú dobrý prehľad o vlastnostiach jednotlivých modelov zimných pneumatík.
Hlavné bezpečnostné vlastnosti zimných pneumatík
Pokles teploty pod 7stupňov Celzia prináša rozdiel v chovaní sa letnej pneumatiky na vozovke.Stáva sa neučinná a teda nebezpečná. Zimná pneumatika je konštrukčne dezénom a inou skladbou zmesy siliky predurčená na vedenie za mokra, snehu a trakciu . Každý vodič takto môže prispieť k zvýšeniu vlastnej bezpečnosti, ako aj bezpečnosti ostatných účastníkov cestnej premávky ich včasnou výmenou.
Zimná pneumatika na rozdiel od letnej má:
- špeciálnu behúňovú zmes, ktorá zabezpečuje elastické vlastnosti gumovej zmesi aj pri teplotách pod bodom mrazu,
- špeciálne typy dezénu smerového charakteru,
- vysokú odolnosť voči vzniku aquaplaningu na súvislej vodnej vrstve na vozovke,
- výborné záberové vlastnosti na zasneženej a zľadovatenej vozovke,
- husté lamelovanie dezénových blokov,
- výrazne zrýchľuje akceleráciu na snehu a ľade ako aj priľnavosť pneumatiky na zasneženom a zľadovatenom povrchu vozovky v bočnom aj priamom smere jazdy.
- -
- -
- -
Čítanie pneumatiky
Všetky základné informácie získate jednoducho z bočnej strany pneumatiky.
Bočná strana:
Typ pneumatiky
Definuje správne použitie pneumatiky. P (alebo žiadne písmeno) znamená, že ide o pneumatiku pre osobné vozidlo. LT znamená, že ide o pneumatiku pre ľahké nákladné vozidlo.
Šírka pneumatiky
Šírka pneumatiky meraná v milimetroch od bočnej strany po bočnú stranu. Toto je pneumatika so šírkou 215 mm.
Pomer strán
Pomer výšky prierezu pneumatiky vo vzťahu k jej šírke. 65 znamená, že výška predstavuje 65 % šírky pneumatiky.
Konštrukcia
Napovie vám o výrobnom procese pneumatiky. „R“ znamená, že ide o radiálnu pneumatiku, ktorá má vrstvené kordové tkanivo. Toto kordové tkanivo (vrstvy tkaniva, ktoré tvoria kostru pneumatiky) prebieha prierezom pneumatiky od lôžka k lôžku radiálne. „B“ znamená diagonálnu pneumatiku, tzn. že kordové tkanivo prebieha prierezom pneumatiky od lôžka po lôžko diagonálne a smer vrstiev sa strieda, aby sa vrstvy navzájom vystužili.
Priemer kolesa
Šírka kolesa od jedného konca po druhý. Priemer tohto kolesa je 15 palcov.
Index nosnosti
Indikuje maximálnu zaťažiteľnosť v librách, ktorú môže správne natlakovaná pneumatika niesť. Na bočnej strane pneumatiky tiež nájdete údaj o maximálnej nosnosti v librách a v kilogramoch.
Rýchlostná kategória pneumatiky
Predstavuje maximálnu prevádzkovú rýchlosť pneumatiky. H znamená, že maximálna prevádzková rýchlosť pneumatiky je 130 mph. Prosím, vezmite na vedomie, že táto klasifikácia je len rýchlostnou schopnosťou pneumatiky a NIE odporúčanou rýchlosťou. Rýchlosť udržujte v súlade s platnou legislatívou a v rámci rýchlostných limitov; nikdy nejazdite rýchlejšie, ako stanovujú rýchlostné limity.
DOT
Tento údaj znamená, že pneumatika je vyrobená v súlade s bezpečnostnými normami. Hneď vedľa je uvedené identifikačné alebo sériové číslo pneumatiky; kombinácia čísel a písmen do 12 znakov.
Kontrola dezénu
Pravidelne kontrolujte vaše pneumatiky a vyhodnoťte potrebu ich výmeny. Pneumatiky všetkých osobných, úžitkových a stredne veľkých nákladných vozidiel majú v drážke dezénu zalisované indikátory opotrebovania. Tieto prúžky sú umiestnené na dne drážky dezénu na niekoľkých miestach na každej pneumatike. Keď je pneumatika opotrebovaná, na mieste, kde je umiestnený indikátor, pruh indikátora je v jednej rovine so stredovými lamelami a pneumatiku je potrebné vymeniť. Ak je dezén opotrebovaný len na jednom alebo dvoch miestach, znamená to, že pneumatika je nesprávne nahustená. Nižšie uvádzame príklady nerovnomerného opotrebovania niektorých najbežnejších vzorov dezénu a problémy, ktoré sa s tým spájajú.
Jamky alebo priehlbinky v dezéne: OPOTREBOVANÉ DIELY
Jamkovanie (tiež sa používa tvorba priehlbiniek alebo rýh) sa najčastejšie vyskytuje na predných pneumatikách, hoci môže vznikať aj na zadných. Môže to byť znak toho, že vaše kolesá nie sú správne vyvážené, že nápravy nemajú správnu geometriu, alebo, že v mechanizme riadenia sú opotrebované niektoré diely.
Zubaté okraje: NESPRÁVNA GEOMETRIA NÁPRAV
Sú okraje dezénu na vašich pneumatikách zubaté alebo trhané? Je to následok nerovnomerného trenia o vozovku. Riešením je nastavenie zbiehavosti alebo rozbiehavosti kolies. Dostatočná hĺbka dezénu je základným predpokladom dobrého výkonu pneumatiky. Ak ste spozorovali stratu alebo zmenu trakcie na mokrej vozovke, hĺbka dezénu na vašich pneumatikách pravdepodobne nie je dostatočná. Ak hĺbka dezénu dosiahne hodnotu 1/16 palca, pneumatiku je potrebné vymeniť.
Opotrebovanie v stredovej časti: PREHUSTENIE
Ak je pneumatika prehustená, stredová časť dezénu nesie najväčšiu časť hmotnosti vozidla a opotrebováva sa rýchlejšie ako vonkajšie časti pneumatiky. Nerovnomerné opotrebovanie znižuje úžitkovú životnosť pneumatiky. Pravidelne kontrolujte správnosť nahustenia pneumatík. Abnormálne opotrebovanie pneumatiky môže byť tiež dôsledkom nesprávnej geometrie alebo mechanických problémov.
Opotrebovanie na okrajoch: PODHUSTENIE
Ak vaše pneumatiky vyzerajú asi takto, môžu byť podhustené. Podhustenie redukuje životnosť dezénu, pretože okraje dezénu (alebo ramená) pneumatiky sa opotrebovávajú v zvýšenej miere. Okrem iného je trením o vozovku generované teplo, ktoré znižuje odolnosť pneumatiky. Pri jazde na takýchto pneumatikách je zvýšený valivý odpor, ktorý negatívne ovplyvňuje spotrebu vozidla (podhustené pneumatiky nútia vaše vozidlo k vyššiemu a zároveň neúčinnému výkonu). Abnormálne opotrebovanie pneumatiky môže byť tiež dôsledkom nesprávnej geometrie alebo mechanických problémov.
Oprava pneumatiky
Opravy pneumatík zverte do rúk kvalifikovaných odborníkov. Správny postup opravy zahŕňa demontáž pneumatiky z kolesa, podrobenie pneumatiky inšpekcii, kontrolu poškodenia a použitie záplaty a upchávky pre opravu prepichnutého miesta, ktoré spadá do limitov možnej opravy.
Vyvažovanie pneumatík
Nevyvážené pneumatiky môžu spôsobiť vibrácie, ktoré vedú k únave vodiča a predčasnému opotrebovaniu, nepravidelnému opotrebovaniu povrchu pneumatiky, ako aj k opotrebovaniu dielov v riadiacom systéme vášho vozidla. Vaše pneumatiky by mali byť vyvažované vždy pri prvej alebo každej opakovanej montáži pneumatiky na vozidlo po oprave. Vyváženie pneumatík je potrebné skontrolovať už pri prvých zámkach vibrácií alebo kmitania.
Tlak v pneumatikách
Je veľmi dôležité kontrolovať tlak v pneumatikách najmenej jedenkrát mesačne – presným meracím nástrojom. Podhustenie alebo nadhustenie pneumatiky môže spôsobiť abnormálne a nadmerné opotrebovanie a poškodenie, ktoré môže mať za následok prehrievanie pneumatiky, zvýšenie spotreby paliva a nebezpečenstvo vyfúknutia pneumatiky. Uistite sa, či tlak v pneumatikách meriate na studených pneumatikách, ktoré neboli dlhšiu chvíľu používané. Aj keď prejdete len jednu míľu, môže to spôsobiť nárast tlaku, a následne nepresné meranie tlaku. Neustála strata tlaku v pneumatikách je indikátorom možného problému s pneumatikou alebo montážou pneumatiky. Konzultujte tento problém s odborníkom okamžite po spozorovaní tohto javu.
Geometria kolies
Vozidlo, ktoré má správnu geometriu, má zaistenú najlepšiu prevádzku všetkých komponentov a systémov zavesenia kolies a vozidlo má prirodzený chod priamo vpred. Ak zaznamenáte nerovnomerné opotrebovávanie dezénu pneumatiky, môže to byť následkom nesprávnej geometrie. Zverte svoje vozidlo do rúk profesionála.
Štítkovanie pneumatík v budúcnosti
Štandardizovaný štítok, ktorý bude uvedený do platnosti Európskou Úniou v roku 2012, bude informovať o 3 kľúčových výkonových atribútoch pneumatiky: účinnosť využitia paliva, priľnavosť na mokrej vozovke a vonkajší valivý hluk. Na ľavej strane môžete vidieť príklad, ako môže štítok vyzerať (štítok v súlade s publikáciou EU č. 1222-2009, formát podľa Prílohy II, článok 1 a 2 v nariadení*). Dizajn štítka pre účinnosť využitia paliva a priľnavosti na mokrej vozovke je podobný značeniu energetickej účinnosti (napríklad domáce spotrebiče), kde A znamená najlepší výkon v kategórii a G najhorší výkon v kategórii. Vonkajší hluk je vyjadrený hodnotou v decibeloch, ktorá je doplnená jednou, dvoma alebo troma zvukovými vlnami, pričom jedna vlna znamená najtichšiu prevádzku v kategórii a tri vlny najhlučnejšiu prevádzku. Všetky pneumatiky majú rovnaký štítok, takže spotrebiteľ môže veľmi jednoducho porovnať a zistiť, ktorá pneumatika najviac vyhovuje jeho požiadavkám.
|
Efektivita vo vzťahu k úspore paliva
1 Zotrvačnosť |
Valiaca sa pneumatika sa deformuje a rozptyľuje energiu. Je to jedna z 5 odporových síl pôsobiacich na vozidlo. Strata energie je v tomto prípade vyjadrená ako „valivý odpor“ a je meraná množstvom energie rozptýlenej na jednotku prejdenej vzdialenosti a na jednotku hmotnosti vozidla. Valivý odpor priamo ovplyvňuje spotrebu paliva a životné prostredie. Pri nižšom valivom odpore pneumatika rozptyľuje menej energie, menej prispieva k brzdiacim silám, a tým znižuje spotrebu paliva a emisie CO2.
Na štítku podľa Nariadenia EU je valivý odpor vyjadrený v stupňoch, v rozsahu A až G, ktorý vás informuje o výkonnostnej úrovni v oblasti úspory paliva. Najvyšší výkon v kategórii je označený písmenom A; G je najhorší výkon v súlade s platnou legislatívou. |
Priľnavosť na mokrej vozovke
Štítok priľnavosti na mokrej vozovke vám poskytne informácie o dôležitej bezpečnostnej vlastnosti pneumatiky: jej priľnavosti na mokrej vozovke. Pneumatiky s vynikajúcou priľnavosťou na mokrej vozovke majú kratšiu brzdnú vzdialenosť na mokrej vozovke, čo je dôležitá bezpečnostná výhoda pri jazde v daždivom počasí.
Na štítku v súlade s Nariadením EU o pneumatikách je kapacita priľnavosti pneumatiky na mokrej vozovke tiež vyjadrená v stupňoch od A po G, pričom A označuje najvyššiu priľnavosť na mokrej vozovke a G označuje najnižšiu. |
Vonkajší hluk
Vonkajší hluk pneumatík je vyjadrený v decibeloch a pre štítok Európskej komisie je doložený jednou, dvoma alebo tromi zvukovými vlnami. Jedna čierna vlna predstavuje najlepší výkon v oblasti hluku pneumatiky. To znamená, že výstup hluku pneumatiky je najmenej 3 dB pod zákonným limitom, ktorý nadobudne platnosť v budúcnosti.
Tri čierne vlny indikujú najhorší výkon v oblasti hluku pneumatiky. Znamená to, že výstup hluku pneumatiky je medzi maximálnym a novým, nižším, limitom, ktorý bude stanovený Nariadením 661, ktoré nadobudne platnosť v rokoch 2012 až 2016.
|
|
|
|
|
|